Polecane wydarzenia

Lipiec 2019

PonWtŚr CzwPtSob Ndz
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Sierpień 2019

PonWtŚr CzwPtSob Ndz
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Wideo

Kraków oddał pokłon

Patronaty medialne

  • viva-latino-america

Znajdź nas na facebook.com

Festiwal, w którym Forma jest najważniejsza
20 listopada 2012
Polecających: 0

Festiwal, w którym Forma jest najważniejsza

Jeżeli z jakichś względów ostatnie kilka dni spędziliście w domu, bez chęci do wyjścia na zewnątrz, najwyższa pora by zainteresować się festiwalem Materia Prima Forma, który trwa do 24 listopada. Na pewno kojarzycie jego oliwkowozielone plakaty. Zobaczcie co się za nimi kryje i czy warto spróbować zmienić swoje plany na koniec bieżącego tygodnia.

Tegoroczna, druga odsłona Festiwalu, prezentowanym materiałem wychodzi daleko poza ramy znanych nam spektakli teatralnych, tworzonych przez polskich artystów i reżyserów. Trudno określić czy to z powodu mniej lub bardziej subtelnych różnic kulturowych pomiędzy twórcami czy też niekonwencjonalnych metod przekazu.

„Go!” Poliny Borisowej okazało się być ujmującą za serce historią starszej kobiety, która swoje ostatnie dni spędza samotnie w mieszkaniu. Z taśmą klejącą w ręku odbywa podróż przez swoje wspomnienia i marzenia, które przy jej pomocy wizualizuje i łączy z obecnie panującą rzeczywistością. Samotna kobieta od pierwszych sekund spektaklu wzbudza w widzu sympatię. Nigdy nie miałem jeszcze okazji zobaczyć aż tak wyraziście wykreowanej postaci. Efekt ten uzyskano bez słów – całość opiera się na muzyce i kompozycji estetycznej, która przywołuje na myśl ciepło babcinego mieszkania, pełnego różnego rodzaju szpargałów. Takich kreacji w Krakowie zdecydowanie brakuje – krótkich, 30-minutowych, pozwalających na estetyczne uniesienia bez zbędnych świecidełek.

Z kolei „Aszura” Aran Puppet Theater (grupa z Iranu) to marionetkowa opera w języku perskim, opowiadająca o męczeńskiej śmierci Husejna ibn Alego, będącego wnukiem Mahometa. Połączenie wysokiej jakości marionetek, misternie stworzonego tła opowieści oraz muzyki zakorzenionej w kulturze Bliskiego Wschodu sprawiło, że przedstawienie to ujawniło polskim widzom nieznane oblicze kultury muzułmańskiej. Nad całością czuwało ponad 20 artystów, znajdujących się kilka metrów nad sceną.

Widzowie, którzy postanowili zobaczyć francuski spektakl „Kupido. Właściciel mieszkania położonego w piekle i w raju”, wychodzili z niego w różny sposób poruszeni. Jego estetyka okazała się być bowiem na tyle niekonwencjonalna, że zostawiała widza z wrażeniem zaburzenia schematów utartych w osobistej wrażliwości. Na scenie zobaczyć można było zdalnie sterowane, automatyczne konstrukcje, które zewsząd otaczały dwójkę „uwięzionych” bohaterów. Całość zamknięto w psychodelicznej oprawie – piskach, jękach, nienaturalnym głosie, zapętlonych sekwencjach oraz twarzach pełnych szaleńczego grymasu. Majstersztyk, który trwale przebudowuje pojęcie estetyki.

Festiwal wciąż trwa. Nie przegapcie okazji zobaczenia któregoś z prezentowanych spektakli (pełną ich listę znaleźć można tutaj). Wprawdzie część z wymienionych wyżej nie jest już prezentowana, ale w festiwalowym kalendarium na pewno znajdziecie jeszcze niejedną ciekawą pozycję. Dotychczasowe prezentacje pokazują, że poziom jest naprawdę bardzo wysoki.

Z niemałym smutkiem zdaję sobie sprawę z faktu, iż Materia Prima Forma jest na krakowskiej mapie kulturalnej bardzo mocno niedoceniana i często pomijana. Owszem, jest to młoda inicjatywa, jednak już teraz wyrastająca do rangi wydarzenia o niepodważalnej renomie. Trzeba nam zapomnieć o muzyce filmowej i innych pompatycznych przedsięwzięciach. Materia Prima Forma jest nowym królem krakowskich festiwali, o czym większość krakowian jeszcze nie miała okazji się przekonać. Jeżeli szukacie sposobu na poszerzenie swoich horyzontów i zobaczenie dzieł o światowej renomie w jednym miejscu – jest to zdecydowanie propozycja dla was. Jeżeli pieniądze kiedykolwiek zadecydują o braku kolejnej edycji Materii Primy, będzie to dla Krakowa niewyobrażalna strata. Pytanie tylko, czy zostanie to w odpowiedni sposób dostrzeżone.

Ilustracja do wpisu: Giorgio Pupella

Powiązane instytucje

TEATR GROTESKA

Dane kontaktowe:

ul. Skarbowa 2
31-121 Kraków

kasa@groteska.pl
http://www.groteska.pl
nr telefonu: 12 623 79 59

Pozostałe dane:

zobacz dane teleadresowe »

TEATR GROTESKA

Dane teleadresowe:

ul. Skarbowa 2
31-121 Kraków

kasa@groteska.pl
http://www.groteska.pl
nr telefonu: 12 623 79 59
 

Godziny otwarcia:

Inne informacje:

Inne artykuły z tej kategorii

Komentarze

Instytucje

Najnowsze wpisy instytucji

Domek Dajwór

Domek, wspaniała atmosfera w samym sercu Kazimierza.

zobacz »

Domek Dajwór

Dane teleadresowe:

ul.Dajwór 16
31-078 Kraków

domek1416@gmail.com
http://https://www.facebook.com/klubdomek/info?tab=page_info

 

Godziny otwarcia:

Inne informacje:

Domek, wspaniała atmosfera w samym sercu Kazimierza.

Restauracja Gródek

Goście, oprócz głównej sali jadalnej mają do pełnej dyspozycji kilka wnętrz (oranżerię, bibliotekę … a w lecie także taras i patio). Nowe menu, stworzone przez Szefa Kuchni Dariusza Sosnowskiego inspirowane jest winami Tagliolo i nawiązuje do wspaniałej kuchni piemonckiej, o której mówi cały kulinarny świat. Odnajdziecie tu ravioli agnolotti, tatara z marynowanej wołowiny a wszystko przy akompaniamencie win. Bez piemonckich nie ma piemonckiej kuchni. Wina z tego regionu należą do bogatych, zmysłowych, eleganckich, ponadczasowych.

zobacz »

Restauracja Gródek

Dane teleadresowe:

31-028, Kraków
ul. Na Gródku 4

rezerwacja@restauracjagrodek.com
http://www.restauracjagrodek.com
nr telefonu: +48 12 431 20 41
 

Godziny otwarcia:

Inne informacje:

Goście, oprócz głównej sali jadalnej mają do pełnej dyspozycji kilka wnętrz (oranżerię, bibliotekę … a w lecie także taras i patio). Nowe menu, stworzone przez Szefa Kuchni Dariusza Sosnowskiego inspirowane jest winami Tagliolo i nawiązuje do wspaniałej kuchni piemonckiej, o której mówi cały kulinarny świat. Odnajdziecie tu ravioli agnolotti, tatara z marynowanej wołowiny a wszystko przy akompaniamencie win. Bez piemonckich nie ma piemonckiej kuchni. Wina z tego regionu należą do bogatych, zmysłowych, eleganckich, ponadczasowych.

Organizujemy przyjęcia zasiadane i „standing party”, zarówno we wnętrzach jak i na tarasie. Menu i szczegóły spotkań dopracowujemy indywidualnie tak aby spełnić Państwa wszelkie oczekiwania.

W każdy piątek o 20:00 zapraszamy na koncerty na żywo. Dominuje muzyka jazzowa i autorska. Wstęp wolny.

zobacz wszystkie instytucje »

Nowi użytkownicy

Kontakt z redakcją

Redaktor naczelny:
Krzysztof Gudowski
k.gudowski@kulturawkrakowie.pl
tel: +48 517-453-797

Redakcja:

Anna Anioł
Marta Calik-Tomera
Jakub Hwastek
Karolina Jakubowicz
Martyna Kędzior
Olga Kosińska
Karolina Łaniewska
Anna Skowron
Izabela Sojka
Paulina Walas
Katarzyna Wojtaszek

redakcja@kulturawkrakowie.pl

Współpraca: Agnieszka Gawron, Monika Pigan, Martyna Kaszyńska

Współpracowali z nami: Agnieszka Diaków, Magdalena Drąg, Paweł Filipowski, Rafał Gawlik, Paweł Kozakiewicz, Katarzyna Lachowicz, Małgorzata Lisiecka, Dagmara Łątka, Patrycja Nikiel, Barbara Szymczak-Maciejczyk, Agnieszka Minkiewicz, Rafał Sowiński, Małgorzata Tompolska, Anna Zajdel

Nasi przyjaciele

  • Teatr Mumerus
  • Krakowska Opera Kameralna
  • Teatr BARAKAH
  • Opera Krakowska
Disable content selection plugin by JaspreetChahal.org