Polecane wydarzenia

Lipiec 2017

PonWtŚr CzwPtSob Ndz
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Sierpień 2017

PonWtŚr CzwPtSob Ndz
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Dzisiejsze wydarzenia

Wideo

Kraków oddał pokłon

Patronaty medialne

  • viva-latino-america

Znajdź nas na facebook.com

Pasja wg św. Mateusza Petera Sellarsa i Simona Rattle’a w Filharmonii Berlińskiej to jeden z najlepszych koncertów minionych lat
22 października 2013
Polecających: 0

Pasja wg św. Mateusza Petera Sellarsa i Simona Rattle’a w Filharmonii Berlińskiej to jeden z najlepszych koncertów minionych lat

Pasja wg. Św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha to dzieło skazane na ogromną ilość najróżniejszych interpretacji. Dzięki swojej genialnej strukturze i przyprawiającej o dreszcze harmonii, której autorem mógł być tylko Bach, wielu z tych interpretacji broni samo dzieło. Jednak w przypadku odsłony w reżyserii Petera Sellarsa możemy mówić o geniuszu zarówno utworu, jak i opracowania. To wykonanie to prawdziwe katharsis.

Można by napisać osobne hymny pochwalne dla samej sali koncertowej Filharmonii Berlińskiej, która stworzona jest z mistrzowską precyzją i stanowi akustyczne arcydzieło. Zbudowana jest tak doskonale, że słychać w niej nawet artystów śpiewających z najdalszych górnych balkonów. Jest to o tyle przydatne, że w wypadku tej inscenizacji dzieła Bacha mamy do czynienia z nieustanną dynamiką sceniczną. Wykonawcy przemieszczają się w zasadzie przez cały czas, otaczając widzów, migrując między nimi od sceny do schodów. Ich skomplikowana choreografia nadawała dziełu wymiar wręcz teatralny. Każdy gest był dopracowany i nacechowany niejednoznaczną korespondencją z tekstem Pasji. Śpiewacy mogli zabłysnąć swoimi umiejętnościami aktorskimi, co nieczęsto zdarza się na scenie filharmonii. Tu szczególne ukłony w stronę Magdaleny Koženy, która dała z siebie wszystko. Jej popisowa aria, Erbärme Dich, śpiewana ze skrzypcami solo w wykonaniu Daniela Stabrawy nie zawiodła ogromnych oczekiwań widowni. Wspaniały był również Mark Padmore jako Ewangelista, który wykonywał bardzo trudną, obszerną i wymagającą partię. Powielił schemat co do tego, że najlepsze tenory można spotkać w jego rodzimej Wielkiej Brytanii. Osobiście byłam też zauroczona oryginalną grą sopranistki Camilli Tilling, dysponującej bardzo miękkim i melodyjnym sopranem. Christian Gerhaher w roli Jezusa brzmiał również rewelacyjnie.

Naprawdę ciężko znaleźć jakiekolwiek usterki czy mankamenty tak dopieszczonego koncertu, jak Pasja wg. Św Mateusza w Filharmonii Berlińskiej. Widownia płakała, zamierała i dygotała, porwana najpiękniejszą muzyką baroku w tym wyjątkowym opracowaniu. Orkiestra grała idealnie, a chór był po prostu szokująco bezbłędny. Za każdym razem, gdy śpiewali, przeszywały mnie dreszcze i nie mogłam uwierzyć w tak perfekcyjną intonację zespołu. Co najtrudniejsze, śpiewali w mieszanym układzie, co chwilę się zmieniając i rozprzestrzeniając po sali Filharmonii. Wszyscy soliści to artyści o takim poziomie, jakiego w Polsce – przykro mi to mówić – próżno szukać. A muszę dodać, że orkiestra obfituje w polskie nazwiska, co oznacza, że nie brak nam muzyków z prawdziwego zdarzenia. Konkluzje dotyczące tego tematu pozostawiam już samym czytelnikom.

Jeszcze nigdy nie słyszałam takich oklasków jak tego wieczoru. Publiczność stała i klaskała jeszcze długo po tym, jak artyści zniknęli za sceną, a trzeba nadmienić, że byli kilkukrotnie wywoływani. To, co działo się w najlepszej niemieckiej sali koncertowej 18. października przechodziło wszelkie wyobrażenia o sztuce. Był to poziom światowej rangi, mistrzostwo, i z pewnością jedno z najlepszych przedstawień, jakie dane mi będzie w życiu ujrzeć. Ci, którzy nigdy nie słyszeli Filharmoników Berlińskich muszą mi niestety uwierzyć na słowo. Ale zapewniam, że każde pieniądze wydane na ich koncerty to jedna z najlepszych duchowych inwestycji, jakich możecie dokonać.

Materiały: Oficjalny kanał Youtube Filharmonii Berlińskiej

Komentarze

Instytucje

Najnowsze wpisy instytucji

Domek Dajwór

Domek, wspaniała atmosfera w samym sercu Kazimierza.

zobacz »

Domek Dajwór

Dane teleadresowe:

ul.Dajwór 16
31-078 Kraków

domek1416@gmail.com
http://https://www.facebook.com/klubdomek/info?tab=page_info

 

Godziny otwarcia:

Inne informacje:

Domek, wspaniała atmosfera w samym sercu Kazimierza.

Restauracja Gródek

Goście, oprócz głównej sali jadalnej mają do pełnej dyspozycji kilka wnętrz (oranżerię, bibliotekę … a w lecie także taras i patio). Nowe menu, stworzone przez Szefa Kuchni Dariusza Sosnowskiego inspirowane jest winami Tagliolo i nawiązuje do wspaniałej kuchni piemonckiej, o której mówi cały kulinarny świat. Odnajdziecie tu ravioli agnolotti, tatara z marynowanej wołowiny a wszystko przy akompaniamencie win. Bez piemonckich nie ma piemonckiej kuchni. Wina z tego regionu należą do bogatych, zmysłowych, eleganckich, ponadczasowych.

zobacz »

Restauracja Gródek

Dane teleadresowe:

31-028, Kraków
ul. Na Gródku 4

rezerwacja@restauracjagrodek.com
http://www.restauracjagrodek.com
nr telefonu: +48 12 431 20 41
 

Godziny otwarcia:

Inne informacje:

Goście, oprócz głównej sali jadalnej mają do pełnej dyspozycji kilka wnętrz (oranżerię, bibliotekę … a w lecie także taras i patio). Nowe menu, stworzone przez Szefa Kuchni Dariusza Sosnowskiego inspirowane jest winami Tagliolo i nawiązuje do wspaniałej kuchni piemonckiej, o której mówi cały kulinarny świat. Odnajdziecie tu ravioli agnolotti, tatara z marynowanej wołowiny a wszystko przy akompaniamencie win. Bez piemonckich nie ma piemonckiej kuchni. Wina z tego regionu należą do bogatych, zmysłowych, eleganckich, ponadczasowych.

Organizujemy przyjęcia zasiadane i „standing party”, zarówno we wnętrzach jak i na tarasie. Menu i szczegóły spotkań dopracowujemy indywidualnie tak aby spełnić Państwa wszelkie oczekiwania.

W każdy piątek o 20:00 zapraszamy na koncerty na żywo. Dominuje muzyka jazzowa i autorska. Wstęp wolny.

zobacz wszystkie instytucje »

Kontakt z redakcją

Redaktor naczelny:
Krzysztof Gudowski
k.gudowski@kulturawkrakowie.pl
tel: +48 517-453-797

PR Manager, redaktor:
Małgorzata Tompolska
m.stabrawa@kulturawkrakowie.pl

Redakcja:

Anna Anioł
Marta Calik-Tomera
Jakub Hwastek
Karolina Jakubowicz (Spec. ds. Social media)
Martyna Kędzior
Olga Kosińska
Karolina Łaniewska
Dagmara Łątka
Anna Skowron
Izabela Sojka
Paulina Walas
Katarzyna Wojtaszek

redakcja@kulturawkrakowie.pl

Współpraca: Agnieszka Gawron, Monika Pigan, Martyna Kaszyńska

Współpracowali z nami: Agnieszka Diaków, Magdalena Drąg, Paweł Filipowski, Rafał Gawlik, Paweł Kozakiewicz, Katarzyna Lachowicz, Małgorzata Lisiecka, Patrycja Nikiel, Barbara Szymczak-Maciejczyk, Agnieszka Minkiewicz, Rafał Sowiński, Anna Zajdel

Nasi przyjaciele

  • Krakowska Opera Kameralna
  • Teatr Mumerus
  • Teatr Hothaus
  • Teatr BARAKAH
Disable content selection plugin by JaspreetChahal.org