Polecane wydarzenia

Lipiec 2014

PonWtŚr CzwPtSob Ndz
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Sierpień 2014

PonWtŚr CzwPtSob Ndz
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Dzisiejsze wydarzenia

Wideo

Kraków oddał pokłon

Patronaty medialne

  • viva-latino-america

Znajdź nas na facebook.com

Ucieczka przez… piekło? „Inferno” Dana Browna
08 stycznia 2014
Polecających: 0

Ucieczka przez… piekło? „Inferno” Dana Browna

„Z cichego świata w światy wiecznie drżące, w nową dziedzinę, nieśmiertelnie ciemną” wprowadza Dante Alighieri czytelników „Boskiej Komedii”. Pełen ukrytych znaczeń, alegoryczny poemat w ciągu stuleci stawał się wielokrotnie inspiracją zarówno dla twórców literatury, jak i szeroko pojętej sztuki. Tym razem wokół największego dzieła Dantego obraca się fabuła nowej i długo wyczekiwanej powieści Dana Browna pt. „Inferno”. Czy i tym razem autorowi udało się poruszyć tłumy i odnieść sukces?

„Inferno” to już czwarta część przygód znanego czytelnikom od dawna prof. Roberta Langdona – historyka sztuki, wybitnego znawcy ikonografii wykładającego na Harvardzie. Akcja powieści rozpoczyna się we Włoszech, a dokładniej w stolicy renesansu – Florencji. Bohater wybudza się z tajemniczego snu, po czym okazuje się, że znajduje się w szpitalu z raną postrzałową na głowie, a co gorsze – cierpi na amnezję. Próbuje przypomnieć sobie okoliczności w jakich został okaleczony i jak trafił do szpitala. Pomaga mu w tym doktor Sienna Brooks, która się nim opiekuje. Po krótkim czasie wychodzi na jaw, że Langdon znajduje się w niebezpieczeństwie – ktoś go śledzi, a na dodatek chce zabić i odebrać cenny przedmiot ukryty w jego marynarce. W ucieczce pomaga profesorowi doktor Brooks, towarzysząca mu przez cały czas. W bezpiecznym schronieniu odkrywają, że ów tajemniczy przedmiot, którego posiadania Langdon niemal nie przypłacił życiem, jest stara pieczęć, działająca jak projektor. Po kilku wstrząśnięciach osobliwy wynalazek wyświetla na ścianie obraz Sandra Botticellego przedstawiający „Mapę Piekieł”. Dzieło jednak, jak zauważa profesor, nosi pewne zmiany. Rozwikłanie zagadki daje kolejny trop – „Cerca, trova”, czyli „Szukaj, a znajdziesz” – słowa ukryte na fresku Giorgia Vasariego w Palazzo Vecchio. Robert Langdon wyrusza w drogę poszukiwania prawdy. Jej stopniowe poznawanie nieustannie wiąże się z ucieczką. Czy bohater odkryje tajemnicę i dowie się, co stało się minionego wieczoru? Dokąd zaprowadzi go „dantejskie piekło”? Czym tak naprawdę jest tytułowe Inferno? Poszukiwanie odpowiedzi na te pytania pozostawiam czytelnikom.

Dan Brown kolejny już raz odwołał się w swojej książce do licznych dzieł sztuki, opierając na nich schemat zagadek rozwiązywanych przez głównego bohatera. Ponadto wykorzystał również stosunkowo nowe informacje ze świata historii sztuki. Co było dla mnie zaskoczeniem, nawiązał nawet do badań prowadzonych przez Maurizio Seraciniego we florenckim Palazzo Vecchio. Należy zauważyć, że konstrukcja powieści opiera się na króciutkich, kilkustronicowych rozdziałach, które w połączeniu z bardzo przystępnym, lekkim językiem, ułatwiają odbiór treści i stają się przynętą wciągającą czytelnika w fabułę. Trochę przypominają nawet sceny składające się na dłuższy film. Na tym niestety łańcuszek „niezwykłości” się kończy… Dlaczego?

Bo tak właściwie przez połowę książki nie dzieje się nic, czego nie dałoby się wcześniej przewidzieć. Chciałoby się niekiedy krzyknąć jak Dante w „Boskiej Komedii:” „Porzućcie nadzieję wszyscy, którzy wchodzicie”… albo raczej – czytacie. Bohaterowie powieści uciekają, biegają po uliczkach zabytkowych miast, ale tak właściwie trudno dociec za czym i po co, a co gorsze – ciężko odnaleźć w tym jakiś sens. Staje się to o tyle nużące, że akcja tak naprawdę zaczyna się dynamicznie rozwijać po przekroczeniu 300 stron, czyli połowy książki. Wtedy dopiero fabuła się komplikuje. Langdon jako profesor Harvardu zapewne jest osobą inteligentną, gdyż nie traci zbyt wiele czasu na interpretację znaków i śladów, a rozwiązywanie zagadek przychodzi mu z ogromną łatwością. Czasem aż nazbyt dużą… No właśnie – niektóre wydarzenia i schematy myślowe bohaterów stają się przez to przesadnie proste, a przez to oczywiste. Dan Brown nie postarał się zbytnio, by zmylić czytelnika czy wprowadzić go w ślepą uliczkę.

Dan Brown idzie utartą ścieżką opierając kolejną książkę na tym samym schemacie. W porównaniu z wcześniejszymi częściami cyklu powieści, których bohaterem jest prof. Robert Langdon „Inferno” wypada dość słabo. Nie zdradzając zakończenia „Inferno”, wspomnę jedynie, że niektórych może ono zdziwić, innych rozczarować. Doskonale natomiast opisują je słowa powszechnie znane z „Fausta” Goethego:
„Jam część tej siły, która wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro.”

Komentarze

Instytucje

Najnowsze wpisy instytucji

Dom Zwierzyniecki

Dom Zwierzyniecki to jeden z 14 oddziałów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Jesteśmy po to, by poznawać, chronić, przybliżać współczesnym i przekazać naszym następcom niepowtarzalne dziedzictwo przeszłości Krakowa. Dom Zwierzyniecki zajmuje się przede wszystkim dziejami dawnego Zwierzyńca oraz historią ludzi, którzy tworzyli jego unikalny charakter (…).

zobacz »

Dom Zwierzyniecki

Dane teleadresowe:

ul. Królowej Jadwigi 41
30-209 Kraków

zwierzyniec@mhk.pl
http://www.mhk.pl/oddzialy/dom-zwierzyniecki
nr telefonu: (12) 427-30-38, 427-00-26
 

Godziny otwarcia:

Inne informacje:

Dom Zwierzyniecki to jeden z 14 oddziałów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Jesteśmy po to, by poznawać, chronić, przybliżać współczesnym i przekazać naszym następcom niepowtarzalne dziedzictwo przeszłości Krakowa. Dom Zwierzyniecki zajmuje się przede wszystkim dziejami dawnego Zwierzyńca oraz historią ludzi, którzy tworzyli jego unikalny charakter (…).

Centrum Kultury Żydowskiej

Idea utworzenia Fundacji Judaica – Centrum Kultury Żydowskiej zrodziła się w Krakowie, w końcu lat 80-tych, w czasie wielkich historycznych przemian w Polsce – w kręgach ludzi świata kultury, nauki i sztuki, przy udziale ówczesnego Prezesa Wyznaniowej Gminy żydowskiej w Krakowie, Pana Czesława Jakubowicza. Fundacja rozpoczęła swoją działalność w 1991 roku, a 24 listopada 1993 roku, pod jej auspicjami otwarto Centrum Kultury Żydowskiej.

zobacz »

Centrum Kultury Żydowskiej

Dane teleadresowe:

Beera Meiselsa 17
Kraków

info1@judaica.pl
http://www.judaica.pl/
nr telefonu: +48 12 430 64 49
 

Godziny otwarcia:

Inne informacje:

Idea utworzenia Fundacji Judaica – Centrum Kultury Żydowskiej zrodziła się w Krakowie, w końcu lat 80-tych, w czasie wielkich historycznych przemian w Polsce – w kręgach ludzi świata kultury, nauki i sztuki, przy udziale ówczesnego Prezesa Wyznaniowej Gminy żydowskiej w Krakowie, Pana Czesława Jakubowicza. Fundacja rozpoczęła swoją działalność w 1991 roku, a 24 listopada 1993 roku, pod jej auspicjami otwarto Centrum Kultury Żydowskiej.

Inicjatywa obywatelska - to najlepszy opis tego przedsięwzięcia, którego głównymi celami są:

  • ochrona żydowskiego dziedzictwa na krakowskim Kazimierzu i zachowanie pamięci o wielowiekowej obecności Żydów w Polsce oraz o polsko-żydowskim sąsiedztwie,
  • rozpowszechnianie wiedzy o historii i kulturze Żydów polskich wśród młodego pokolenia,
  • tworzenie platformy dla dialogu polsko-żydowskiego,
  • promowanie wartości otwartego społeczeństwa obywatelskiego.
zobacz wszystkie instytucje »

Nowi użytkownicy

Kontakt z redakcją

Redaktor naczelny:
Krzysztof Gudowski
k.gudowski@kulturawkrakowie.pl
tel: +48 517-453-797

PR Manager
Małgorzata Stabrawa
m.stabrawa@kulturawkrakowie.pl

Redakcja:
Anna Anioł
muzyka współczesna, jazz, gospel, literatura

Marta Calik-Tomera
muzyka klasyczna, literatura, teatr, fotografia, film

Krzysztof Gudowski
muzyka współczesna, malarstwo, literatura, opera

Patrycja Nikiel
wystawy, film, teatr

Monika Pigan
muzyka współczesna, literatura, wystawy, film

Małgorzata Stabrawa
muzyka dawna, opera, literatura, film

Anna Zajdel
teatr, wystawy

redakcja@kulturawkrakowie.pl

Współpraca: Agnieszka Gawron, Małgorzata Lisiecka, Barbara Szymczak-Maciejczyk, Agnieszka Minkiewicz

Współpracowali z nami: Agnieszka Diaków, Magdalena Drąg, Paweł Filipowski, Rafał Gawlik, Paweł Kozakiewicz, Katarzyna Lachowicz

Nasi przyjaciele

  • Teatr BARAKAH
  • Krakowska Opera Kameralna
  • Opera Krakowska
  • Teatr Hothaus
Disable content selection plugin by JaspreetChahal.org