Kategorie artykułów
- Aktualności (478)
- Blog redakcyjny (7)
- Dla Dzieci (28)
- Fotogalerie (65)
- Kino i film (164)
- Lifestyle (1)
- Literatura (204)
- Muzea i galerie (88)
- Muzyka i koncerty (148)
- Nasze patronaty (25)
- Restauracje i kawiarnie (17)
- Różności (2)
- Teatr i Opera (84)
- Wideoteka (5)
- Życie Krakowa (57)
Polecane wydarzenia
Luty 2019
Pon | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Ndz |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 |
Marzec 2019
Pon | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Ndz | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | |||||||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||||||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||||||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||||||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Znajdź nas na facebook.com


O wstawaniu na „Alleluja” w Centrum Kongresowym, czyli świąteczna radość dzięki Capelli Cracoviensis.
Przedświąteczna gonitwa, pieczenie serników, szaleństwo kupowania prezentów i choinki. Tak wygląda oczekiwanie na Święta w świecie dorosłych. Czy da się chociaż na chwilę wrócić do słodkich, beztroskich chwil dzieciństwa, kiedy największym problemem było pokonanie niecierpliwości w oczekiwaniu na prezenty? „Mesjasz” w wykonaniu Capelli Cracoviensis dowodzi, że tak.
Nawet jeśli legenda o wstaniu króla Jerzego II podczas wykonania Mesjasza jest nieprawdziwa, jeśli w Krakowie wstajemy bo kochamy pompę i jubileusze, to cóż z tego? Moc muzyki, jej trudna do uchwycenia wyjątkowość polega na zdolności łączenia ludzi, odniesieniu do praprzyczyny istnienia świata, jedności. Jeśli jesteśmy w stanie przeżyć takie mistyczne emocje podczas wspólnego odczuwania muzyki, zapominamy o snobstwie i urazach. Dlatego przyjemnie było sobie postać i wysłuchać fantastycznego wykonania Alleluja.
Poziom wykonawców zasługuje na ogromną pochwałę. Jan Tomasz Adamus, trzymający w ryzach ten ludzki instrument, prowadził muzyków żelaznych uściskiem. Sugerował, podpowiadał, uśmiechał się i zaskakiwał widownię rzeźbieniem dynamiki. Chór, z mistrzowską dykcją, pięknym piano w sopranach i perlistymi fugami w basach niejednokrotnie czarował frazowaniem. Trudno uciec od mechanicznego wykonywania szybkich wartości w fudze, a chór Capelli uczynił z niej prawdziwą muzykę.
Rebecca Bottone, sopranistka, zachwycała przejrzystością dźwięków, jasną, świeżą barwą. Idealnie uczestniczyła w wykreowanym przez Jana Tomasza Adamusa tonie. Natomiast Jonathan Lemalu, Nowozelandczyk, obdarzony potężnym, dźwięcznym basem i wspaniałymi niskimi dźwiękami nie pokazał pełnego wachlarza swojego talentu. A może tylko zawiodła akustyka? Popis umiejętności dał tenor, Brytyjczyk Robert Murray. Poprzez mowę ciała nawiązał kontakt z orkiestrą i widownią, który sprawił, że odbiór muzyki był jeszcze głębszy.
Ciekawym pomysłem było zaaranżowanie nowoczesnej sceny Centrum Kongresowego do podkreślenia walorów muzycznych i wzmocnienia efektu wizualnego. Chór stojący na podwyższeniu, został rozdzielony organami i fagotami. Można się spierać co do rozdzielenia tych ostatnich – podobnie jak kontrabasów, znajdujących się po dwóch stronach orkiestry. Jednak osiągnięta symetria wzmocniła harmonię. Drewniane wnętrze sali, ciepłe i wygodne, przypomniało mi sale koncertowe z lat 90., tym bardziej kojarząc się z prostym, dziecięcym odbiorem muzyki. Architektura Centrum, pomimo surowości, zachwyca eleganckim minimalizmem. Efekt psuje wyłącznie jasna podłoga, która już teraz, w dwa miesiące po otwarciu obiektu, straszy plamami i brudem.
Mesjasz skupia całą boskość w jednym utworze. Daje radość Zmartwychwstania, przypomina o darze życia wiecznego. Nawołuje do wysławiania Boga, wskazując na uczynione przez Niego dobro. Nawiązując do świąt Wielkiej Nocy, wprowadza słuchacza w nostalgiczny, przepełniony emocjami stan ukojenia. Wprowadzenie do utworu elementu nowotestamentowego, namalowane przez odpowiednik dud – włoską pivę, przypomina o ludzkiej kruchości, bezbronności. Poprzez wiarę człowiek staje się wielki i może dokonać niemożliwego, aż do zmartwychwstania. Warto było posłuchać tego wykonania przed Świętami.
Fot – materiały promocyjne Capelli Cracoviensis, www.capellacracoviensis.pl
Powiązane instytucje

ICE Kraków
Dane kontaktowe:
ul. Marii Konopnickiej 17
Kraków 30-302
http://www.icekrakow.pl
nr telefonu: +48 12 424 96 50
Pozostałe dane:
(…) Centrum jest nowoczesnym obiektem światowej klasy, spełniającym wymagania międzynarodowych organizacji kongresowych oraz najwyższe standardy akustyki i mechaniki widowiskowej. Obiekt zaprojektowano tak, aby mógł gościć wszelkiego rodzaju kongresy, konferencje, koncerty, spektakle teatralne, wystawy i inne prestiżowe wydarzenia kulturalne oraz społeczne.(…).[http://www.icekrakow.pl]
Inne artykuły z tej kategorii
- Jezioro łabędzie. Klasyka i lód w Centrum Kongresowym ICE
- Narodowy Balet Gruzji “Sukhishvili”
- Połączenie sceny i lodu – Jezioro Łabędzie. Klasyka i lód
- Idźcie i szerzcie niebieskie okulary – Open Eyes Economy Summit w Krakowie (15-16.11.2016)
- Kompozytorzy muzyki filmowej – Nico Muhly i Valgeir Sigurðsson na inauguracji festiwalu Sacrum Profanum!
- Billy Cobham – król perkusji spod znaku fusion otworzył nowy cykl ICE Jazz
- Rozpoczął się 8. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie!
- „Verdi Gala” – widowisko przygotowane z rozmachem. A może jednak przeciętny spektakl muzyczny?
- Dni otwarte ICE Kraków Congress Centre