Polecane wydarzenia

Czerwiec 2018

PonWtŚr CzwPtSob Ndz
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lipiec 2018

PonWtŚr CzwPtSob Ndz
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Wideo

Kraków oddał pokłon

Patronaty medialne

  • viva-latino-america

Znajdź nas na facebook.com

Barok u Bonifratów synestetycznie. Muzyczne marzenia senne
12 kwietnia 2016
Polecających: 1

Barok u Bonifratów synestetycznie. Muzyczne marzenia senne

Tak się złożyło, że w szóstą rocznicę tragedii Smoleńskiej do kościoła Bonifratów na Kazimierzu zagościł krakowski zespół instrumentów dawnych „Cornu Copiae”. Wprawdzie aura na zewnątrz była iście melancholijna i nie sprzyjała podróżom, tym nie mniej słuchacze dopisali i zajęli prawie wszystkie miejsca siedzące w kościele. Młodzi podopieczni Fundacji Ad Operam przenieśli nas do ciepłego, przytulnego świata dźwięków.

W pierwszej części koncertu Karolina Habało, inicjatorka powstania orkiestry grającej na instrumentach historycznych, nawiązała do obchodzonej rocznicy i pochyliwszy się nad pamięcią zmarłych zadedykowała im pierwszy utwór, a była to Sinfonia funebre Pietro Locatellego. Od pierwszych taktów ludzie na sali zamilkli i każdy jakby pogrążył się w zadumie nad losem utraconym. Nawet tak zwana mysz kościelna nie pisnęła ani przez moment. Tylko nutki w nieprzerwanym ciągu, to wznosiły się ku sklepieniom świątyni, to opadały między ławy, aby mimowolnie wkraść się do serc słuchaczy. Po trzeciej części SinfoniiConsolazione – w przybytku pańskim rozległy się tak gromkie brawa, że myślałem, iż ludzie już dzisiaj nie pozwolą dalej grać muzykom.

W epoce baroku swoje pierwsze kroki stawiała koncepcja Newtona, który uważał, że widmo światła ma siedem podstawowych barw, co w jakiś tajemniczy, lecz prosty sposób odpowiada siedmiu tonom skali diatonicznej. Sam też słuchając dalszej części koncertu starałem się podążać za barwami towarzyszącym poszczególnym instrumentom, bo nie na co dzień mamy do czynienia z klawesynem czy teorbą, na której pięknie grał Adam Nowakowski. Tak też kiedy rozbrzmiał Koncert e-moll Georga Telemanna, z partiami solowymi Michaeli Koudelkovej na flecie prostym i Kseni Orłowskiej na flecie traverso.

W dalszej części koncertu dźwięki zmieniały się jak w kalejdoskopie. Gdy przyszło do Koncertu d-moll Vivaldiego soliści uraczyli nas feerią barw kojarzoną z wiosennym posmakiem. Katarzyna Cichoń grając na wiolonczeli wprowadziła nas w świat tonacji konwaliowo-majowej łąki, którą wraz z zapachem miało się ochotę wciągnąć nozdrzami i pozostawić w pamięci na bardzo długo. Natomiast towarzyszące skrzypce Karoliny Habało i Pauliny Woś wzbogacały tę kwiecistą polanę o żółcienie mniszków opatulone siną mgiełką orkiestry. Od czasu do czasu, tylko kontrabas akcentował dojrzałą mądrością brązu w odcieniu łupiny orzecha włoskiego, aby przypomnieć nam o ulotności świata, w którym się znaleźliśmy. Całkowite przeciwieństwo mokrych, pastelowych ścian kamienic na ulicy Krakowskiej tuż naprzeciwko świątyni.

Ten błogostan mógłby trwać wiecznie i myślę, że każdy z obecnych tam słuchaczy by się ze mną zgodził, bo nikt nie chce przerywać stanu upojenia i ukojenia jaki daje tylko muzyka. Publiczność była tak zafascynowana grą orkiestry, że na stojąco domagała się bisów, które na szczęście zaaprobował Przeor i jednym skinieniem głowy odpuścił wszystkim grzech obżarstwa estetycznego.
Po wysłuchaniu tego pięknego koncertu, jeszcze bardziej aktualne wydają się być słowa Jacques’a Lusseyrana niewidomego francuskiego wiolonczelisty i bohatera ruchu oporu: Wkroczenie do sali było niczym wstąpienie w miłość. (…) Strojenie instrumentów to były zaręczyny. (…) Łkałem ze wzruszenia, ilekroć orkiestra podejmowała grę. Świat dźwięków był dla niewidomego niespodziewaną łaską. (…) Dla ślepca muzyka staje się pokarmem. Musi ją otrzymywać regularnie niczym jedzenie. Mam nadzieję, że Cornu Copiae jeszcze nie raz rozbrzmi w którejś z krakowskich sal, a Fundacja Ad Operam dopilnuje żeby tak się stało.

Serdecznie zapraszam do obejrzenia galerii z koncertu.

Fot. Jakub Hwastek

Inne artykuły z tej kategorii

Komentarze

Instytucje

Najnowsze wpisy instytucji

Domek Dajwór

Domek, wspaniała atmosfera w samym sercu Kazimierza.

zobacz »

Domek Dajwór

Dane teleadresowe:

ul.Dajwór 16
31-078 Kraków

domek1416@gmail.com
http://https://www.facebook.com/klubdomek/info?tab=page_info

 

Godziny otwarcia:

Inne informacje:

Domek, wspaniała atmosfera w samym sercu Kazimierza.

Restauracja Gródek

Goście, oprócz głównej sali jadalnej mają do pełnej dyspozycji kilka wnętrz (oranżerię, bibliotekę … a w lecie także taras i patio). Nowe menu, stworzone przez Szefa Kuchni Dariusza Sosnowskiego inspirowane jest winami Tagliolo i nawiązuje do wspaniałej kuchni piemonckiej, o której mówi cały kulinarny świat. Odnajdziecie tu ravioli agnolotti, tatara z marynowanej wołowiny a wszystko przy akompaniamencie win. Bez piemonckich nie ma piemonckiej kuchni. Wina z tego regionu należą do bogatych, zmysłowych, eleganckich, ponadczasowych.

zobacz »

Restauracja Gródek

Dane teleadresowe:

31-028, Kraków
ul. Na Gródku 4

rezerwacja@restauracjagrodek.com
http://www.restauracjagrodek.com
nr telefonu: +48 12 431 20 41
 

Godziny otwarcia:

Inne informacje:

Goście, oprócz głównej sali jadalnej mają do pełnej dyspozycji kilka wnętrz (oranżerię, bibliotekę … a w lecie także taras i patio). Nowe menu, stworzone przez Szefa Kuchni Dariusza Sosnowskiego inspirowane jest winami Tagliolo i nawiązuje do wspaniałej kuchni piemonckiej, o której mówi cały kulinarny świat. Odnajdziecie tu ravioli agnolotti, tatara z marynowanej wołowiny a wszystko przy akompaniamencie win. Bez piemonckich nie ma piemonckiej kuchni. Wina z tego regionu należą do bogatych, zmysłowych, eleganckich, ponadczasowych.

Organizujemy przyjęcia zasiadane i „standing party”, zarówno we wnętrzach jak i na tarasie. Menu i szczegóły spotkań dopracowujemy indywidualnie tak aby spełnić Państwa wszelkie oczekiwania.

W każdy piątek o 20:00 zapraszamy na koncerty na żywo. Dominuje muzyka jazzowa i autorska. Wstęp wolny.

zobacz wszystkie instytucje »

Nowi użytkownicy

Kontakt z redakcją

Redaktor naczelny:
Krzysztof Gudowski
k.gudowski@kulturawkrakowie.pl
tel: +48 517-453-797

Redakcja:

Anna Anioł
Marta Calik-Tomera
Jakub Hwastek
Karolina Jakubowicz
Martyna Kędzior
Olga Kosińska
Karolina Łaniewska
Anna Skowron
Izabela Sojka
Paulina Walas
Katarzyna Wojtaszek

redakcja@kulturawkrakowie.pl

Współpraca: Agnieszka Gawron, Monika Pigan, Martyna Kaszyńska

Współpracowali z nami: Agnieszka Diaków, Magdalena Drąg, Paweł Filipowski, Rafał Gawlik, Paweł Kozakiewicz, Katarzyna Lachowicz, Małgorzata Lisiecka, Dagmara Łątka, Patrycja Nikiel, Barbara Szymczak-Maciejczyk, Agnieszka Minkiewicz, Rafał Sowiński, Małgorzata Tompolska, Anna Zajdel

Nasi przyjaciele

  • Opera Krakowska
  • Teatr Hothaus
  • Teatr Mumerus
  • Teatr BARAKAH
Disable content selection plugin by JaspreetChahal.org