Polecane wydarzenia

Sierpień 2018

PonWtŚr CzwPtSob Ndz
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Wrzesień 2018

PonWtŚr CzwPtSob Ndz
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Wideo

Kraków oddał pokłon

Patronaty medialne

  • viva-latino-america

Znajdź nas na facebook.com

52. Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie
02 września 2016
Polecających: 1

52. Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie

Tegoroczny, 52-ty Studencki Festiwal Piosenki odbędzie się w Krakowie w dniach 20 – 22 października 2016 r. Pozwalamy sobie przypomnieć – czym festiwal był przed laty / przez lata i czym jest dzisiaj.
Przez cały czas swojego trwania, niezależnie od zmieniających się nazw (Konkurs Piosenki Studenckiej, Festiwal Piosenki i Piosenkarzy Studenckich, Studencki Festiwal Piosenki), jego odrębność wyznaczały trzy najistotniejsze wyróżniki: inicjacja – nieobojętność – niezależność.

INICJACJA
Studencki Festiwal Piosenki był miejscem określającym artystyczne początki: Ewy Demarczyk, Marka Grechuty, Maryli Rodowicz, Grupy „Pod Budą”, Elżbiety Wojnowskiej, Jana Wołka, „Salonu Niezależnych”, Zespołu „Raz, dwa, trzy”, Mariusza Lubomskiego, Renaty Przemyk, Grzegorza Turnaua… Kariery tych artystów rozwijały się przez lata – rozmaicie, bo indywidualnie. Nigdy i w żadnym przypadku nie straciły jednak szczególnego znaku twórczej i zawodowej inicjacji, jaką dał im studencki festiwal.

NIEOBOJĘTNOŚĆ
W swych początkach SFP był miejscem, w którym w naturalny sposób młodzi artyści wyrażali się o świecie – ich świecie, określającym ich „na dobre i złe”. Ci, którzy jednoczyli się w studenckich teatrach („Stu”, „Ósmego Dnia”, „Stodole”), robili to głosem zbiorowym; innym pozostawała wypowiedź indywidualna. Przez całe lata na krakowskim festiwalu występowali wykonawcy inspirujący się twórczością, a nawet samym faktem istnienia tych teatrów – grup intelektualnego odporu – i naporu! SFP nigdy nie miał aspiracji otaczania się aurą jakkolwiek rozumianego „kombatanctwa”. Jednak władza – i okoliczności polityczne -dopisały mu taki właśnie kontekst, dwukrotnie, poprzez niezorganizowanie, przerywając ciągłość imprezy: w ramach tak zwanego „zakazu pomarcowego” w 1968 roku i w wyniku bojkotu środowiska studenckiego w rok po wprowadzeniu stanu wojennego.

NIEZALEŻNOŚĆ
SFP zawsze był niezależny – jeśli podlegał cenzurze, to tylko zewnętrznej; nigdy jego ekspresji i artystycznego ducha nie krępowała jakakolwiek koniunktura. Nie był – i nie jest – ogniwem estradowych mechanizmów promocyjnych i komercyjnych. Jest to jego specyficzną słabością – bo nie gwarantuje jego uczestnikom automatycznej, systemowej promocji. Jest to również jego specyficzną siłą – bo nie wyznacza im należności i serwitutów w drodze ku artystycznej profesjonalizacji. Rozwój karier najwybitniejszych laureatów potwierdza tezę o artystycznej wolności SFP.

* * *

Obecnie Studencki Festiwal Piosenki jest pointą ponad stu festiwali i konkursów piosenki odbywających się w rocznym cyklu w całej Polsce – od niewielkich miejscowości, po stolicę. Poszczególne imprezy delegują na SFP jednego spośród swoich laureatów, czyniąc w ten sposób krakowskie wydarzenie specyficznym „festiwalem laureatów festiwali”. W przekonaniu dzisiejszych wykonawców SFP, a zwłaszcza uczestników jego konkursu, na festiwalu tym obowiązuje pojęcie „piosenki artystycznej” – wywiedzione ze sposobu rozumienia i kreowania tego gatunku przez – m.in. – Osiecką, Przyborę, Wasowskiego, Młynarskiego, Koniecznego, Zaryckiego, Satanowskiego, Wołka, Cygana – czyli największych twórców współczesnej polskiej piosenki.

* * *

SFP w swojej 52. edycji wraca do współpracy z krakowskim Klubem „Pod Jaszczurami”, przez całe dziesięciolecia ważnym, lub – jak mawia się dzisiaj – kultowym dla studenckiej kultury miejscem.
„Jaszczury” będą dla uczestników konkursu klubem festiwalowym; tutaj odbędą się: Giełda Ostatniej Szansy (25. września), konferencja prasowa festiwalu (17. października), koncert „Czekając na werdykt” i ogłoszenie werdyktu Jury 52. SFP (21. października).
Także co miesiąc (od lipca) w „Jaszczurach” odbywają się recitale w ramach nowego cyklu „Laureaci Studenckiego Festiwalu Piosenki”. W najbliższym (18. września, godz.18.00) wystąpi absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Muzycznej w Gdańsku, urodzona w Kościelisku Agnieszka Przekupień.

Również w Klubie „Pod Jaszczurami” odbędzie się pierwsze programowe wydarzenie tegorocznego Festiwalu – będzie nim panel dyskusyjny pt. „Sztuka śpiewania piosenek na przykładzie Andrzeja Zauchy” (20. października, godz. 11:00). I miejsce, i temat, i sama postać zawierają podtekst symboliczny: Andrzej Zaucha był (genialnym) autodydaktą, a właśnie wykonawcy – amatorzy występują w konkursach SFP; artysta ten bardzo często śpiewał, a jeszcze częściej bywał w Jaszczurach, a panel odbędzie się w 20. Rocznicę jego tragicznej śmierci.
Przesłuchania konkursowe odbędą się – jak od pewnego czasu niezmiennie – w Małopolskim Ogrodzie Sztuki (20. października, godz. 14:00, 21. października, godz. 11:00).
Również w MOSie dadzą swe recitale ubiegłoroczne laureatki Grand Prix Festiwalu – otrzymały ją ex aequo: Adrianna Maja Kućmierz i Izabella Szafrańska (21. października, godz. 18:00).
Festiwal zakończy Koncert Finałowy (22. października, godz. 18:00); jego pierwszą częścią będzie Koncert Laureatów, drugą – jak zawsze – koncert specjalny.

* * *

Tradycją SFP jest wieńczenie każdej jego edycji koncertem nadzwyczajnym – odnoszącym się do istotnych wydarzeń lub ich rocznic, bądź podkreślającym doniosłość artystycznego dorobku związanych z imprezą twórców. Program tegorocznego SFP zamknie koncert poświęcony twórczości Ewy Korneckiej – od lat ściśle współpracującej z festiwalem, także członka jego Rady Artystycznej.

Ewa Kornecka – kompozytorka, aranżerka, pianistka, pedagog; w swojej dyscyplinie, a raczej w mnogości tych dyscyplin, jest jedną z najbardziej krakowskich artystek, a ową „krakowskość” należy kojarzyć wyłącznie superlatywnie. Kornecka jest inteligentną i wnikliwą czytelniczką poezji tradycyjnej – Gałczyńskiego, czy Tuwima, a jednocześnie okazuje się muzykalna na przejmująco – i przerażająco! – współczesne teksty Nicka Ceve’a.
Zrealizowane pod jej artystyczną i pedagogiczną opieką „Ballady morderców” tego australijskiego twórcy okazały się jednym z najświetniejszych dyplomów, jakie w ostatnich latach powstały na Wydziale Aktorskim krakowskiej PWST. Kornecka – pedagog ukształtowała w umiejętności śpiewania – i nie tylko „aktorskiego”! – wielu znanych dziś aktorów: to właśnie ona „stworzyła” śpiewających Katarzynę Jamróz, Magdalenę Walach, Przemysława Brannego czy Joannę Liszowską.

Ewa Kornecka, jak prawdziwa krakowianka, nie mogła nie czuć artystycznego wdzięku sztuki absurdu, jakim oddychał superkabaret „Piwnica pod Baranami”. Zbyt suwerenną była jednak osobowością, by w „Piwnicy” być „jeszcze jedną z kolejnych”. Stworzyła więc (wraz z Kazimierzem Madejem) własny kabaret „Loch Camelot”; do dziś pięknie prosperująca ta scenka ma i swoją artystyczną odrębność i swoją wierną publiczność.
Korneckiej wrażliwość na poezję, jej wyrafinowane poczucie humoru, imponująca kompozytorska inwencja zdecydowały, że na wiele lat stała się – od strony muzycznej – współtwórczynią sukcesu „Kabareciku” Olgi Lipińskiej – jednej z flagowych pozycji programowych Telewizji Polskiej z jej, niestety minionych, dobrych czasów.
Kondensację artyzmu Ewy Korneckiej – w ilu? i jakich odsłonach? – zobaczymy w drugiej części Koncertu Finałowego 52. SFP.

Komentarze

Instytucje

Najnowsze wpisy instytucji

Domek Dajwór

Domek, wspaniała atmosfera w samym sercu Kazimierza.

zobacz »

Domek Dajwór

Dane teleadresowe:

ul.Dajwór 16
31-078 Kraków

domek1416@gmail.com
http://https://www.facebook.com/klubdomek/info?tab=page_info

 

Godziny otwarcia:

Inne informacje:

Domek, wspaniała atmosfera w samym sercu Kazimierza.

Restauracja Gródek

Goście, oprócz głównej sali jadalnej mają do pełnej dyspozycji kilka wnętrz (oranżerię, bibliotekę … a w lecie także taras i patio). Nowe menu, stworzone przez Szefa Kuchni Dariusza Sosnowskiego inspirowane jest winami Tagliolo i nawiązuje do wspaniałej kuchni piemonckiej, o której mówi cały kulinarny świat. Odnajdziecie tu ravioli agnolotti, tatara z marynowanej wołowiny a wszystko przy akompaniamencie win. Bez piemonckich nie ma piemonckiej kuchni. Wina z tego regionu należą do bogatych, zmysłowych, eleganckich, ponadczasowych.

zobacz »

Restauracja Gródek

Dane teleadresowe:

31-028, Kraków
ul. Na Gródku 4

rezerwacja@restauracjagrodek.com
http://www.restauracjagrodek.com
nr telefonu: +48 12 431 20 41
 

Godziny otwarcia:

Inne informacje:

Goście, oprócz głównej sali jadalnej mają do pełnej dyspozycji kilka wnętrz (oranżerię, bibliotekę … a w lecie także taras i patio). Nowe menu, stworzone przez Szefa Kuchni Dariusza Sosnowskiego inspirowane jest winami Tagliolo i nawiązuje do wspaniałej kuchni piemonckiej, o której mówi cały kulinarny świat. Odnajdziecie tu ravioli agnolotti, tatara z marynowanej wołowiny a wszystko przy akompaniamencie win. Bez piemonckich nie ma piemonckiej kuchni. Wina z tego regionu należą do bogatych, zmysłowych, eleganckich, ponadczasowych.

Organizujemy przyjęcia zasiadane i „standing party”, zarówno we wnętrzach jak i na tarasie. Menu i szczegóły spotkań dopracowujemy indywidualnie tak aby spełnić Państwa wszelkie oczekiwania.

W każdy piątek o 20:00 zapraszamy na koncerty na żywo. Dominuje muzyka jazzowa i autorska. Wstęp wolny.

zobacz wszystkie instytucje »

Nowi użytkownicy

Kontakt z redakcją

Redaktor naczelny:
Krzysztof Gudowski
k.gudowski@kulturawkrakowie.pl
tel: +48 517-453-797

Redakcja:

Anna Anioł
Marta Calik-Tomera
Jakub Hwastek
Karolina Jakubowicz
Martyna Kędzior
Olga Kosińska
Karolina Łaniewska
Anna Skowron
Izabela Sojka
Paulina Walas
Katarzyna Wojtaszek

redakcja@kulturawkrakowie.pl

Współpraca: Agnieszka Gawron, Monika Pigan, Martyna Kaszyńska

Współpracowali z nami: Agnieszka Diaków, Magdalena Drąg, Paweł Filipowski, Rafał Gawlik, Paweł Kozakiewicz, Katarzyna Lachowicz, Małgorzata Lisiecka, Dagmara Łątka, Patrycja Nikiel, Barbara Szymczak-Maciejczyk, Agnieszka Minkiewicz, Rafał Sowiński, Małgorzata Tompolska, Anna Zajdel

Nasi przyjaciele

  • Opera Krakowska
  • Krakowska Opera Kameralna
  • Teatr Hothaus
  • Teatr Mumerus
Disable content selection plugin by JaspreetChahal.org